1. home
  2. Кулинариум
  3. Здравословно с Billa
  4. Любопитни хранителни факти
  5. Захарта в храната

Захарта в храната

Не само рафтовете със сладкиши в супермаркета са пълни със сладки храни. Независимо дали става дума за плодова мътеница, червено зеле, или дори месна салата – в наши дни захарта се крие навсякъде. Прочетете тук как да консумирате по-съзнателно и бързо да разгадаете капаните на захарта.


Фактът, че захарта се съдържа в бонбоните и тортите – във всичко, което има много сладък вкус, за съжаление е само половината от истината. Всъщност много малко готови ястия и полуфабрикати могат да минат без нея. От разтворимо капучино до салам - храненето без захар или поне с ниско съдържание на захар изисква по-внимателен поглед.


В идеалния случай, разбира се, всеки ден готвите прясно, печете сами хляб и по този начин можете да оставите някои захарни капани настрана. На практика обаче повечето хора не разполагат с достатъчно време. Но дори и при натоварен график можете да направите режима си на хранене с ниско съдържание на захар. Трябва само да знаете как:

Биохимичните промени се предизвикват от ензимите в храната. Те включват напр. разграждането на витамини, оцветители и ароматизанти. Когато мазнините гранясват, това е химично разваляне, причинено от химични реакции на съставките на хранителния продукт. Външните фактори като светлина и въздух благоприятстват тези процеси.

Проверка на списъка със съставки

Както вече знаете, сладостта не е непременно единственият критерий за наличието на захар в даден продукт. Силните подправки, солта или други аромати лесно успяват да я изтласкат на заден план, така че почти не забелязваме захарта само като я опитаме. За щастие списъкът със съставки бързо предоставя информация. Единственият проблем е, че захарта има различни имена и затова невинаги се вижда от пръв поглед. Тук можете да научите как правилно да четете списъка със съставки.

Къде можем да открием съдържание на захар?

Не е изненадващо, че сладкишите, хрупкавите зърнени храни и други подобни съдържат захар.


Но какво да кажем за хляба, привидно натуралното смути, плодовото кисело мляко и всички онези продукти, които умишлено се рекламират "без изкуствена захар"?


Факт е, че захарта под някаква форма се съдържа в изключително много преработени храни. Дългият списък на съставките и наситеният изкуствен вкус увеличават вероятността захарта да се използва като носител на аромата във всеки случай. Продуктите с намалено съдържание на мазнини или тези за фитнес често са и силно подсладени, за да заместят липсващите мазнини, които носят вкуса.


Истинският проблем не е толкова в това, че захарта изобщо присъства, а в неочаквано голямото ѝ количество, което не бихме заподозрели в много неща.


Следващият път, когато пазарувате, разгледайте червеното зеле в буркан, тостерния хляб, някои видове песто и много кисели консерви – ще се изненадате.

Съхранение на хранителни продукти в кухненския шкаф при стайна температура

Разбира се, макароните, оризът, консервите и другите подобни нямат място в хладилника. За тях е достатъчно съхранение при средно 15 – 20°C в кухненския шкаф. Уверете се, че не е изложен на пряка слънчева светлина и че не е поставен точно над или до печката: високите температури и влажният въздух, които възникват по време на готвене, не са подходящи за целта. При подреждане на килера или шкафа важи следното: преместете новите продукти отзад и първо използвайте старите. Затворете отново плътно отворените опаковки или прехвърлете съдържанието в съдове с капаци. Можете да снабдите дори консервираните продукти с дата и съдържание, точно като при замразяването – така запазвате по-добра прегледност.

Как да се разпознае скритата захар?

Който иска съзнателно да обръща внимание на съдържанието на захар в продуктите, когато пазарува, първо трябва да го идентифицира. Въпреки че следните термини не са включени в списъка на съставките под термина "захар", те все пак са други думи за видове захар.
  • Захароза
  • Декстроза
  • Рафиноза
  • Глюкоза
  • Фруктозен сироп или фруктозо-глюкозен сироп
  • Глюкозен сироп,
  • глюкозо-фруктозен сироп или нишестен сироп
  • Карамелен сироп
  • Лактоза
  • Малтоза или малцов екстракт
  • Малтодекстрин, декстрин или пшеничен декстрин
  • Сладка суроватка на прах
  • Ечемичен малц/екстракт от ечемичен малц

10-те най-големи капана за захар

Много продукти попадат в пазарската кошница отново и отново по навик. Плодово кисело мляко за закуска, кетчуп или готов дресинг за салата. Време е да ги разгледаме отблизо! Ето десетте най-големи капана на захарта и четири примера за това как лесно можете да изберете по-добър продукт с по-ниско съдържание на захар.

Плодово кисело мляко

приблизително 13 грама захар на 100 грама


В една малка чаша кисело мляко, съдържаща 150 грама, има почти 7 кубчета захар. Това прави плодовото кисело мляко по-скоро сладко, отколкото здравословен десерт, добра закуска или ценна закуска между храненията. Вместо това нарежете пресни, зрели плодове на малки парченца или ги пасирайте, и ги смесете с натурално кисело мляко: Рецепта за домашно приготвено плодово кисело мляко.

Готова салата от бяло зеле

приблизително 10 грама захар на 100 грама


Зелевата салата се съчетава чудесно с обилно месо на скара или гирос. Всъщност е трудно да се повярва, че в продукта от хладилната камера има 5 броя кубчета захар на порция (150 грама). Ако искате да избегнете това, по-добре си направете сами салата.

Готов дресинг за салата

приблизително 8 грама захар на 100 грама


Искате да си направите нещо добро със салата? Тогава може да се окаже, че с дресинга ще развалите много неща. Готовите дресинги с кисело мляко от хладилната витрина може да са практични и обикновено имат добър вкус, но често съдържат твърде много излишна захар. Можете да си приготвите собствен винегрет за нула време и да контролирате какво се съдържа в него.

Капучино на прах

приблизително 60 грама захар на 100 грама


Може би сте забелязали, че капучиното има сладък вкус, но бихте ли си помислили, че една приготвена чаша съдържа около 5 кубчета захар? Обикновено кафе или еспресо с мляко е много по-добра алтернатива.

Червено зеле от буркан

приблизително 8 грама захар на 100 грама


Много малко хора все още приготвят сами червено зеле – защо да го правят, след като готовият вариант от буркан е толкова практичен? Дали не предпочитате да инвестирате малко повече време, когато знаете следното: 17 кубчета захар гарантират, че голям буркан с червено зеле определено се проваля като здравословна зеленчукова гарнитура. Здравословно и отнемащо по-малко време, отколкото си мислите: домашно приготвено червено зеле с ябълка.

Готова салата от херинга

приблизително 11 грама захар на 100 грама


Добър въпрос е какво прави захарта в салатата от херинга. Но факт е, че повечето готови салати съдържат не само щипка на вкус, а цели 3 бучки захар на порция. За да избегнете излишната захар си направете домашна салата от херинга.

Плодови напитки от мътеница/йогурт

приблизително 13 грама захар на 100 грама


Който обича плодова мътеница или кисело мляко за допълнителна порция калций, получава допълнителна порция захар. Фактът, че една обикновена 500-милилитрова бутилка съдържа почти 22 кубчета захар, няма нищо общо със здравословната напитка. Домашно приготвената плодова мътеница не съдържа никаква добавена захар. Какво ще кажете за мътеница с манго и маракуя, например?

Кисели краставички

приблизително 5 грама захар на 100 грама


С тази информация предполагаемата любима комбинация на всички бременни жени - корнишони и шоколад – вече не е толкова неправдоподобна. Защото захарта не е спестена и в пикантните корнишони. В крайна сметка в един голям буркан с корнишони са вкарани 6 бучки захар.

Сухар

приблизително 14 грама захар на 100 грама


Признаваме, че вкусът на сухарите е малко сладък. Но не е задължително да предположите, че 10 сухара съдържат почти 5 кубчета захар. Ако не искате да се откажете от хрупкавите мини-хлебчета, можете да потърсите в супермаркета допълнителни неподсладени разновидности.

За сравнение: Ето как да направите по-добрия избор

Разтворимо студено кафе vs. черно кафе

Разбира се, инстантното кафе е бързо и великолепно вкусно. Но по отношение на захарта тези продукти чупят всички рекорди. С чаша черно кафе ситуацията е съвсем различна.

Снакс с ядки vs. обикновени ядки

В хрупкавата тестена обвивка са скрити не само фъстъци, но и значително количество захар. Затова е по-добре да използвате естествени ядки.

Готова салата vs. домашно приготвена

Готовите продукти бързо се оказват захарен капан. Захарта често служи като подобрител на вкуса и пълнител. Когато си правите Вие, сами решавате какво да влезе вътре.

Алкохол: Сладко vs. сухо

Въпреки ферментацията, алкохолът все още има какво да предложи. Ако все пак искате да изпиете чаша, по-добре изберете сухо бяло вино. Или още по-добре: бяло вино разредено с газирана вода.